Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Teleorman avertizează că magazinele virtuale fictive sunt create exclusiv pentru a obține datele cardurilor persoanelor care cumpără ,,marfa” pe care acestea o expun. Verificați întotdeauna magazinul online de la care cumpărați, iar dacă v-a fost compromis cardul, blocați-l imediat și cereți înlocuirea lui.
Odată cu dezvoltarea comerțului online și a instrumentelor
de plată fără numerar a crescut și interesul pentru acest domeniu al
persoanelor care dețin cunoștințe IT și care sunt dornice de câștiguri rapide,
ilegale. Metodele utilizate de către cyber-infractori sunt diverse, incluzând
programe malițioase, viruși proiectați special pentru a ataca aplicații de
internet banking sau sisteme informatice bancare.
O altă metodă prin care clienții sunt păcăliți o reprezintă magazine virtuale
fictive, acestea fiind create cu scopul unic de a frauda posesorii de carduri
bancare prin capturarea datelor confidențiale ale cardurilor bancare. De
asemenea, prin share-uri și like-uri repetate, precum și prin expunerea în
social media, aceste așa-zise magazine virtuale au parte de reclamă consistentă
Aceste magazine virtuale au fost promovate intens prin intermediul rețelelor de
socializare, oferind aparent spre vânzare produse aparținând unor branduri
cunoscute la prețuri mult reduse. Atunci când clienții accesează site-urile și
doresc să achiziționeze produse, la momentul efectuării plății se deschide o
nouă pagină unde sunt introduse datele cardului bancar (titular, data
expirării, număr card și cod CVV). În acest fel infractorii intra în posesia
datelor nefiind vorba de nicio plată online sau produse la prețuri
promoționale. Imediat, datele cardurilor sunt folosite pentru a efectua plăți
online către diferite site-uri, banii transferați în mod fraudulos fiind
introduși în diferite circuite financiare, iar în final ajung în posesia
autorilor infracțiunilor.
Persoanelor cărora le apar pe internet oferte de produse la prețuri prea bune
pentru a putea fi refuzate au la dispoziție, pentru a preveni o eventuală
fraudă, mai multe metode de verificare a comerciantului, respectiv a site-ului
acestuia: – dacă magazinul online este promovat prin rețele de socializare,
clientul ar trebui mai întâi să verifice dacă brandul promovat are într-adevăr
un magazin virtual, dar nu prin accesarea directă a vreunui link de pe pagina
magazinului, ci prin efectuarea de căutări cu ajutorul motoarelor de căutare. –
de obicei, site-ul magazinului online fictiv utilizat de infractori este creat
mai rudimentar, aceștia neavând resursele și timpul de a crea unul care să se
apropie de cel al producătorului original. – de multe ori, o căutare a
denumirii magazinului virtual prin intermediul motoarelor de căutare poate
genera rezultate care să conțină referințe clare cu privire la caracterul
fraudulos al acestuia. – o plată pe internet se efectuează prin intermediul
unor site-uri securizate unde sunt introduse datele cardului.
Dacă la momentul plății pe un site datele cardului sunt introduse într-un
simplu formular web, nu pe un site securizat care se poate recunoaște prin
simbolul lacătului închis sau dacă adresa paginii respective nu are „s” după
„http”: (https:// este varianta sigură), atunci poate fi vorba de o fraudă.
Dacă totuși ați dat curs unor astfel de oferte și ați achiziționat produse la
prețuri mult prea mici pentru valoarea lor reală introducând datele unui card
bancar pentru plata produsului respectiv, este indicat să mergeți la banca
emitentă a cardului si să solicitați schimbarea cardului respectiv. În cele mai
multe cazuri, datele cardului sunt folosite ulterior pentru efectuarea de
operațiuni financiare frauduloase pe site-uri din afara Europei sau Americii.