Consumatorii care consideră că pe factură apare o cantitate mai mare de gaz decât cea pe care cred că au consumat-o pot face o sesizare sau reclamație la furnizorul de gaze. Sesizările se pot depune fizic sau pot fi transmise online, potrivit unei noi proceduri de rezolvare a unor astfel de reclamații, apărută marți.
Astfel, potrivit Ordinului Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) nr. 142/2021, apărut marți în Monitorul Oficial nr. 31, în cazul problemelor legate de măsurarea consumului de gaze, se aplică o nouă procedură de soluționare a reclamațiilor sau sesizărilor consumatorilor.
Reclamațiile consumatorilor sunt valabile pentru măsurarea cantităților de gaze naturale înregistrate în ultimele trei luni consecutive, în cazul clienților finali casnici, și în ultimele șase luni, în cazul clienților noncasnici.
Reclamația sau sesizarea legată de măsurarea gazelor naturale trebuie formulată în scris, în limba română, și poate fi depusă la furnizor sau transmisă online ori prin fax, poștă și prin e-mail.
Procedura de rezolvare a reclamațiilor privind măsurarea cantităților de gaze naturale se consideră declanșată odată cu înregistrarea la furnizor a sesizării, însoțită de documentele justificative existente.
Reclamația trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informații, potrivit Ordinului ANRE 142/2021:
- datele de identificare ale solicitantului, adică, în cazul persoanelor fizice, numele și prenumele, adresa de domiciliu și adresa de corespondență, dacă este cazul;
- datele referitoare la sistemul de bază: adresa locului de consum, codul locului de consum, tipul și seria sistemului/ mijlocului de măsurare a gazelor naturale;
- datele de contact ale solicitantului: numărul de telefon și/ sau adresa de e-mail;
- prezentarea pe larg a situației de fapt la care se referă reclamația/ sesizarea/ divergența;
- solicitarea sau nu, după caz, a expertizării metrologice a contorului.
Documentele justificative amintite sunt copii, după caz, ale următoarelor:
- factura/ facturile de gaze naturale aferentă(e) perioadei reclamate;
- buletinul de mișcare a mijloacelor de măsurare a gazelor naturale;
- nota de constatare privind corectitudinea datelor de măsurare a consumului de gaze naturale (dacă operatorul a emis una);
- procesul-verbal privind măsurarea cantităților de gaze naturale;
- alte documente cuprinzând informațiile sau datele necesare rezolvării reclamației.
Operatorul rețelei de distribuție a gazelor naturale trebuie să răspundă la o reclamație în cel mult 15 zile de la data înregistrării ei. De asemenea, acesta are obligația ca, în cel mult cinci zile lucrătoare de la înregistrarea reclamației, să verifice la fața locului funcționarea sistemului de bază.
În cazul în care după verificare se stabilește că este necesară expertizarea metrologică a contorului, aceasta se face în cel mai scurt timp posibil pentru sistemele de măsurare a cantităților de gaze naturale care necesită demontarea și transportul la un laborator metrologic autorizat și în maximum cinci zile lucrătoare pentru sistemele care se verifică la locul de funcționare.