Fiecare ploaie mai abundentă aduce necazuri în comuna Plosca, mai ales în zona de intrare dinspre Alexandria, unde se află canalul Bârlat. Amenajat cu mulți ani în urmă tocmai ca să colecteze apele care se scurg de pe dealurile din împrejurimi și să ferească localitatea de inundații, canalul nu-și mai îndeplinește pe deplin rolul, începând cu anul 2013, când Drumul European (DE) 70 a fost reabilitat. În urma lucrărilor, șoseaua a devenit un baraj în calea scurgerii apei colectate de canal, pentru că spațiul de subtraversare a drumului a fost micșorat.
“În 2013 le-am blocat timp de trei luni lucrarea de înlocuire a tuburilor existente cu podețul actual, în scopul de a discuta cu proprietarul, constructorul și beneficiarul lucrării, în speță CNADNR, pentru a pune 2 profile tip P, față de unul cât era aprobat. Au scos trei tuburi cu capacitate de 1200 și au pus unul de 2400 la subtraversarea drumului. Dar mi s-a spus că este suficient ce este în proiect. Când s-a făcut podețul, s-a mai ridicat și cota de nivel cu aproximativ 40 de centimetri, fapt care a dus la acumularea de ape în amonte”, explică primarul localității, Daniel Grosu.

Toate demersurile făcute de acesta au fost în zadar, cu
toate că, în luna mai 2016, Secția de Drumuri Naționale SDN) Alexandria transmitea ISU
Teleorman că “ va fi modificată secțiunea de scurgere a podețului pentru a
permite evacuarea apelor care băltesc în amonte și în general a apelor din
precipitații”.
Ulterior, s-a motivat că nu se poate interveni până la ieșirea din garanție a
lucrărilor pentru că reabilitarea DE 70 s-a făcut pe finanțare comunitară prin
Programul Operațional Regional Infrastructura Mare (POIM).
“Din discuțiile purtate și din răspunsurile primite, am înțeles că nu se
poate interveni întrucât acesta este în garanție până în 2020.”, declară edilul.
În schimb, CNADNR percepe o taxă lunară de peste 100 de lei de la comercianții
locali care își desfășoară activitatea de o parte și de alta drumului, pe lângă
faptul că înființarea firmei nu este posibilă fără autorizație de la compania
de drumuri.
Calea ferată, alt baraj în calea apelor
Problemele cu umplerea canalului colector Bârlat sunt mai vechi, la Plosca. Un
alt baraj în calea apelor l-a constituit calea ferată care trece prin
localitate. „Pentru evitarea inundațiilor, am realizat în anul 2015 o
subtraversare pe sub calea ferată, în aval de podețul de la DE 70”, a declarat primarul Daniel
Grosu. Amenajarea care s-a făcut pe cheltuiala bugetului local și a costat
170.000 lei, dar s-a putut realiza doar cu îndeplinirea unei condiții puse de
CFR Infrastructură. Astfel, pentru a primi autorizațiea de construire, primăria
a fost obligată să încheie un “contract de folosire a căii ferate” prin care i
s-a impus să plătească o taxă lunară de 200 de lei, pe termen nelimitat.
“CFR e un stat în stat, așa consider eu. Dumnealor nu ne plătesc nouă
niciun impozit pentru că trece calea ferată pe terenul nostru, în schimb, noi,
pentru că am pus țeava aia care să fluidizeze scurgerea apei din ploi, le dăm
200 de lei pe lună”, concluzionează primarul comunei Plosca.